TÄNDSTIFT FORDSON MAJOR HÖGLUND

Senaste översättningstabellen

  • AC Delco C77
  • AC Delco C75
  • Autolite 3076
  • Autolite 3075
  • Champion W14 stk 569
  • General Motors 5613057
  • General Motors 5613044
  • Motorcraft TT10
  • Motorcraft stk 88
  • NGK G-2Z
  • Prestolite 78-10-01
  • Prestolite 78-08-01
  • Stitt 147B
Utöver dessa anges även ibland Champions W20 motsvara det gamla C5 tändstiftet. Enligt vissa tabeller är detta något varmare tändstift. Kolla extra innan du köper.

OBS! Jag tar inget ansvar för riktigheten i tabellen.


"Udda" tändstifts alternativ till Fordson Major E27N "Höglund" i slutet av 40 talet

Klicka på bilden för att se bättre

tandst2_ac_delco_dubbelelektrod.jpg (652136 byte)

OVAN: AC's gamla dubbelelektrods tändstift för Fordson Major. Bra försök till utveckling men traktorn gick inte nämnvärt bättre. Funkar hyfsat. Svåra att rengöra, främst när isolatorn sotat.

Klicka på bilden för att se bättre

NEDAN: Bosch Z45T1"Projected" påstods ge en rejält förbättrad motorgång eftersom gnistan kom längre ned i förbränningsrummet. Jag körde även med dessa  på senare tid och till en början gick traktorn riktigt bra första året men plötsligt slutade motorn gå på en cylinder. Samma fenomen uppstod när vi började använda denna typ i slutet av 70 talet och vi kunde inte hitta felet först. Ingen kunde tro det var de då nästan nya tändstiften som var orsaken till problemet. När vi sedan skruvade dit de gamla Champion C5:orna gick traktorn åter klockrent igen och faktiskt märkbart bättre än  med dessa då på den tiden "hypermoderna" Bosch tändstift.

tandst_bosch_pro.jpg (394933 byte)

Efter rengöring samt kontrollmätning av resistans och överslag hittades inget fel. Trots detta går tyvärr inte traktorn  helt rent med dessa längre. Vi testade med nyrenoverad magnet, och gnistan såg fin ut.

Fordson Major E27N originaltändstift är normalt Champion C5. Dessa tändstift är av en typ som är delbara för rengöring. Originaltändstiften är av mycket hög kvalité. I vissa fall förekom även Champion C4.

Tändstiftet användes från 1929 på Fordson "N" till 1952 på Fordson Major och producerades i stora upplagor, med lite varierande design på den övre, synliga delen av keramik isolatorn, men med samma goda kvalitet och material inuti. 

Fordson N, Fordson Major E27N "Höglund", Allis Chalmers Model U, Allis Chalmers Model M utrustades alla med Champion C5.

Fordsons partnummer för tändstiftet på sprängskiss i ägarmanualen för motorn var från början var N-12405, och tittar man på de första sprängskisserna står det helt riktigt så. Från och med 1948 års sprängskiss har bokstaven även "E" lagts till i reservdelskatalogen, där benämns  alltså tändstiftet som N-12405-E.

I själva reservdelslistan från 1948 döptes det egentligen om med prefix 18 därefter samma del nummer N-12405 som tidigare och bokstaven B lades till alltså blev partnummret 18  N-12405 B och anges gälla fram till 1947 och därefter fick  tändstiftet beteckningen N-12405-E
I verkligheten var det dock samma Champion C5 tändstift hela tiden och varför dessa ändringar gjordes är okänt men troligen har det att göra med alternativa tändstift i andra länder dit traktorn exporterades eller att Champion ändrade utseendet lite genom åren. Kodnumret N-12405 var dock alltid detsamma i alla listor och sprängskisser.

Utvecklingen av tändstift gick för fullt och snart kom flera olika alternativ till tändstift för Fordson Höglund. Tändstift med dubbel elektrod, tändstift av "projected" typ var några varianter som förekom. Dessa alternativ var dock inte särskilt framgångsrika trots de utlovade mirakulösa egenskaperna enligt reklamen. Faktum är motorn oftast gick sämre med de nyutvecklade tändstiften och de gamla Champion C5:orna skruvades snart dit igen.

Chamion C5 till Fordson Major "Höglund"

Tändstifts typ Delbara
Isolator Keramisk
Tillverkare Champion
Typnummer C5
Diameter 22mm
Elektrod djup 16mm (5/8")
Sexkantsgrepp 28.57mm (1-1/8")
Packning/tätning Metallring
Resistor Nej
Gänga UNC
Elektrod typ Standard Nickel
Projektions Typ Ej projektions typ
Elektrod Singel Elektrod

Klicka på bilden för att se bättre

tandst1.jpg (506870 byte)

OVAN: Champion C5 isärplockat. Mer än 65år gammalt men fungerar perfekt. Klart bästa tändstiftet av de gamla tändstiften som sparats.

NEDAN: Champion C5


 

Numera tillverkas inte Champion C5 som delbara tändstift och troligen skulle de bli omåttligt dyra, men ett flertal märken tillverkar dock eftermarknads tändstift. Champion, Autolite, AC Delco, Lodge med flera. Dessa tändstift är av god kvalité och har ett bra, överkomligt pris. AC Delco och Autolite kostar exempelvis mellan 350-400 Kr totalt inklusive moms och frakt för fyra stycken bra tändstift. Dyrast är Champion W14 och Lodge som kostade strax under 200 Kr styck vid senaste förfrågan innan moms och utan frakt.

Eftersom de gamla Champion C5 tändstiftet är ett mycket bra och pålitligt tändstift kan det vara en god idé att samla på sig och spara gamla Champion C5. Är elektroden och isolatorn i bra skick kan traktorn gå precis lika bra med dessa som med nya tändstift. Efter att jag själv testat flera andra tändstift som efter en tid visat sig orsaka driftstöringar har de gamla C5:orna skruvats dit igen och då har traktorn gått klockrent och startat perfekt trots att de varit nästan 70år gamla.

Inga av de tändstift som finns till Fordson major, varken gamla eller nyproducerade har resistor eller radioavstörning. Använda ALDRIG radioavstörda kablar, eller koltrådskablar eftersom de reducerar kraften i gnistan. Använd endast kablar med metall ledare. Kablarna bör inte heller ha för tjock isolering, de inte får plats i röret för tändkablarna mellan magneten och tändstiften. Max kabeltjocklek är 6-7 mm. Ett tips kan vara att skaffa tändkabel i metervara för moped, brukar kosta ca 15 kr metern. Den brukar vara på 5 mm och ha metall ledare. Är kablarna svåra att få in i röret, smörj med lite silikon fett.

Använd ALLTID Champion C5 som utgångspunkt ifall du måste bestämma värmetal / hårdheten på ett tändstift. Fordson motorn är lite knepig, den kan tendera att både sota och spika lätt.

Mer information om tändstiftets funktion och värmetal från den gamla Fordson sidan finns kopierat längst ned på denna sida. LÄNK DIT

Rengöring av tändstiftet

  • Alkohol, aceton, thinner eller någon annan rengörings vätska som INTE innehåller olja eller annan petroleumprodukt är att föredra framför bensin. Om bränsle, exempelvis bensin används för rengöring kommer detta orsaka nya sotavlagringar direkt vid start.

  • Det är viktigt att INTE använda sandpapper eller något annat som orsakar repor eller på annat sätt skadar ytan på tändstiftets isolator. Även om reporna är osynliga leder detta till att partiklar av sot fäster i dessa.
    Detta leder i sin tur till att gnistan blir sämre, tändstiftet blir dessutom smutsigt fortare, detta leder till att tändstiftet "läcker" ström genom överslag.

  • Använd exempelvis en tandpetare eller avbruten, tillspetsad tändsticka eller liknande och skrapa bort sotet inne i isolatorn och dess luftspalt om du inte har delbart tändstift borsta sedan rent med exempelvis en tandborste och exempelvis T-sprit.

  • Rengör själva elektroden med ett max 600 korns slippapper OBS ENDAST Själva elektroden INTE DESS ISOLATOR

  • Ställ in elektrodavståndet till rätt rekommendation. Om jag inte har rekommendation så brukar 0,020 till 0,025 tum Eller 0,6 till 0,7 mm vara lagom för rotormagnet tändning och låg kompressions motor. Fordson rekommenderar 0,030 till 0,033 tum, eller 0,76-0,84 millimeters elektrodavstånd.

  • Smörj tändstiftets gänga med lite kopparpasta för att förhindra att tändstiftet "nyper" i gängan. DRA INTE ÅT FÖR HÅRT! Det räcker att skruva till anliggning och sedan bara LITE till så tändstiftet sitter fast.

 

När man numera köper nya tändstift till gamla motorer är oftast inte elektrodavståndet inställt utan elektroden är ofta i "kortslutet" läge så kom ihåg att alltid ställa elektroden med bladmått på ca 0.75-0.8 mm. Om tändmagneten har tappat effekt kan detta delvis kompenseras genom att elektrod avståndet minskas en aning.

 

NEDAN: De nyinköpta tändstiften var kortslutna och man fick själv ställa in elekrodavståndet. Hittills går traktorn perfekt, helt klockrent och startar lätt med dessa. Minst lika bra som med de gamla Champion C5 tändstiften. Händer det något med dem, eller får anledning att byta ut dem kommer jag skriva det här.

tandst_autolite.jpg (537210 byte)

Klicka på bilden för att se bättre

tandst_hex_kylare.jpg (1042214 byte) VÄNSTER: Är det någon som undrat vad det sexkantiga hålet i sidan av kylaren är till för?

SVAR: Det är ett sexkantsgrepp på 28.57mm (1-1/8") för det delbara Champion C5 tändstiftet. Tanken var att sätta tändstiftet i hålet vid rengöring och därigenom fixera tändstiftet som mothåll så man kunde dela på det med en nyckel. Bra om man var långt ute på fältet och inte hade direkt tillgång till exempelvis skruvstäd. Dessutom var tändstiften ofta för varma att hålla i. Här har man dessutom bra koll om man ville jorda för att kolla gnistan samtidigt som man vevar.

Klicka på bilden för att se bättre


Det är helt OK att samla på begagnade C5 tändstift som alternativ till nytt om de är oskadade och verkar OK. Man ser däremot skräckexempel på när man kör med tändstift av olika fabrikat eller tändstiftstyper och värmetal. Detta bör undvikas, kör alltid med fyra likadana av samma märke, konfiguration på elektrod och samma värmetal.

Nedan är några tabeller som fått följa med från den gamla Fordson sidan. Tabellerna är mest tänkta som en hjälp ifall man hittar något som man tror kan passa till en Fordson Höglund. OBS Felaktigheter i tabellerna KAN förekomma.

Fordson E27N och Fordson N

22 mm 7/8" SAE Gängning

Kommentar Värmetal Nya Champion Gamla Champion NGK AC Autolite BOSCH KLG Lodge
-- VARMAST -- 3com -- 78Lcom TT15, T11, TT10 Z30T2 -- --

--

VARMARE W20 20, W20 F-23 78, 77com -- Z45T4 A5 ST,STX
-- VARMARE W18 2com, W18 -- 77Lcom T9 Z95T2 AL20 --
Original VARMARE W16Y C4, C16C -- AC77L, C77L -- -- -- --
Original MEDIUM W14 C5* -- 78S, 76Com -- Z45T1 A10 CT
-- KALLARE -- 1com -- 74, 74com, 75com, C75 TT8, T7, T5 Z120T1 Z145T1 A20 --
-- KALLARE W10 0com -- 73 com TT4, TH8 Z145T1 A30 CTV
-- KALLAST -- 00com -- -- -- -- TAB60 --

 

Text och bilder nedan är kopierat direkt från gamla Fordson sidan. Avsnittet beskriver tändstiftets funktion

TÄNDSTIFTETS UPPGIFT OCH GRUNDER

Tändstiftet har egentligen två uppgifter, den första och naturligtvis viktigaste är uppenbarligen att antända bränslet inne i motorn.

Den andra uppgiften är egentligen intressantare, att avleda värme från förbränningspunktens centrum. Detta är en kompromiss som måste stämma.

Om för mycket värme avleds innebär det att tändstiftet blir kallt och sot bildas. Tändstiftet "läcker" då ström genom att sotet orsakar överslag. Strömmen som "läcker" skulle annars istället ha blivit en tändgnista. Den försvagade gnistan leder till att förbränningen blir allt sämre. I detta fallet säger man att tändstiftet är "hårt" eller "Kallt"

Om istället för lite värme leds bort leder detta till att delar i tändstiftet blir för "varma" eller "mjuka", till sist börjar de glöda och antänder bränslet delvis direkt istället för genom gnistan, motorn spikar. Ett annat fenomen som kan uppstå är att motorn glödtänder, vissa motorer kan till och med fortsätta gå flera sekunder trots att tändningen stängts av. Detta kan vara tecken på att värmetalet på tändstiftet är så fel att det är direkt skadligt. I detta fallet kan det vara en god idé att testa ett hårdare/kallare tändstift.

Om värmeökningen tillåts fortsätta finns i värsta fall risk att elektroden slutligen börjar smälta. VIKTIGT! KÖR ALDRIG MED SPIKANDE MOTOR!

Vad avgör och bestämmer om ett tändstift varmt eller kallt?

Man kan säga att det är elektrodens utformning och design.
I huvudsak är det längden och storleken på elektrodens ledare och isolator som avgör, även materialet i isolatorn och elektrodens värmeavledande egenskaper avgör och reglerar tändstiftets värmetal. Det ska inte leda bort för mycket eller för lite värme. En kort isolator kyler snabbare än en lång. När tändstift blir hårdare utsatt, exempelvis fel designad motor, fel eller dåligt bränsle eller när tändstiftet av någon anledning inte klarar att tända ordentligt, exempelvis om tändstiftet lätt blir smutsigt / sotigt ska varmare tändstift användas då detta håller tändstiftet renare och motorn tänder lättare.

Om motorn spikar eller glödtänder så arbetar motorn med för varma stift, bränslet förtänder eller "glödtänder"  eftersom tändstiftet börjar glöda och bränslet tänder innan gnistan kommer, tändstiftet blir för varmt och motorns förbränningsrum blir varmare än tändstiftets värmetal, prova då ett kallare stift.

 

OVAN: Ett tändstifts s.k. värmetal eller hårdhet bestäms i huvudsak av isolatorns utseende. Den vänstra teckningen visar ett kallt stift
Man ser att isolatorn har kortare avstånd till själva kroppen.
Därmed kyls isolatorn bättre mot topplocket än det högra varmare
stiftet. Det blir därmed en mindre luftspalt inuti det hårda.
För att reglera temperaturen på sidelektroden kan man ha den
med olika utstick, i olika tjocklekar eller material.
OVAN: Här syns tydligt hur tändstifts-designen, främst på elektroden och luftspaltens djup inverkar på värmetalet. Alla tändstift är körda i samma motor och sedan delade.
  • Tändstiftet till vänster är för kallt, sotar och ger startsvårigheter.
  • Tändstiftet i mitten är perfekt.
  • Tändstiftet till höger är för varmt, ger en spikande motor och sannolikt glödtändning. Kan ge motorskador.

För att göra ett bättre tändstift som klarar ett bredare värmetal så började man tillverka tändstift med material som tålde högre temperaturer i elektroden utan att börja glöda eller smälta, exempelvis fanns en hård och värmetålig nickel - koppar legering. På 60 och 70 talet kom en ny elektrod design tillsammans med de nya och värmetåligare elektroderna som kallades "projected type"

"PROJECTED TYPE" innebar att man förutom en värmetåligare elektrod dessutom designade så att elektroden stack ut en bit ur tändstiftet och lät gnistan komma längre ned i förbränningsrummet, Till Fordson E27N fanns BOSCH Z145 med värmetalet T1 till T4 som "Projected".

Tändstiftet fanns från värmetalet T1 till T4 (den sista bokstaven och siffran i typnummret där T1 var det kallaste stiftet) Detta var tänkt att ge betydligt bättre köregenskaper på låga varv utan spikning och märkbart mindre sotning.

OVAN: Tändstiftet till vänster är "Projected" och uppgavs ge bättre motorgån då tändstiftet tänder längre ned i förbränningsrummet

Tändstiftet till höger är ett "vanligt" med samma grund design som Champion C5. Personligen tycker jag traktorn gick bäst med det "vanliga" tändstiftet, men det kan säkert finnas olika synpunkter på detta.