DATERA FORDSON MAJOR HÖGLUND

Fordson Major E27N Höglund fick ett serienummer instansat på motorblocket och ger information om när motorblocket tillverkades. Tyvärr säger detta serienummer inte så mycket om det övriga på traktorn. I princip alla delar av olika utförande passar mellan modellerna utan modifiering. Det har funnits väldigt gott om Fordson Major "Höglund" traktorer och delar har plockats från en uppsjö av skrotade Fordson Major traktorer alltefter reservdelar behövts till de som undgått skrotningsdöden. Att bara gå på serienummer upplyser bara med säkerhet när motorn tillverkades, men säger inget säkert om traktorn i övrigt, motorn kan mycket väl ha kommit från en annan traktor. Man får helt enkelt titta på fler saker än bara serienummer för ett sannolik årtal. Detta detektivarbete beskrivs här.

Klicka och läs

serinrlista.jpg (399975 byte)
OVAN: Komplett lista över serienummer på Fordsons traktorer Från 1917 till 1964. 

Den allra första Fordson Major E27N "Höglund" började tillverkas den 19 Mars 1945 och fick serienummer 980520.

Den allra sista Fordson Major E27N "Höglund"  tillverkades den 17 Januari 1952 på och fick serienummer 1216990.

Vissa traktorer har en säker och dokumenterad bakgrund som min egen som min pappa köpte ny, då är det ganska enkelt men tyvärr är ofta historiken borta och då gäller det att veta vad man ska titta på mer om man vill vara hyfsat säker på ett sannolikt tillverkningsår. Ju fler detaljer man känner till att man bör titta efter desto säkrare blir traktorns historik och årsmodell. Speciellt bör man vara uppmärksam när detaljer från sent och tidigt utförande blandats. Detta behöver inte betyda att traktorn är sämre men är bra att känna till, speciellt om man vill ha en Fordson som är tidstypisk med "rätt" delar som stämmer med serienummer.

Angående färgkulören, om traktorn stått i solljus stor del av tiden som de ungefär 60 år som passerat kan det vara svårt att se skillnad mellan nyanserna. De blir med åren solblekta, matta i färgen och till sist blir de ljusblåa allihopa. Det finns dock flera ställen som solljuset inte kommit åt och är man osäker kan man prova att hitta ett sådant ställe. Exempelvis under traktorn, ett säkert ställe är färgen på tankens framsida mot kylaren men då måste man skruva isär lite. Under lager olja och damm framme i kylare runt kylfläkten eller upptill mot kylarens undersida, nere vid remskivan eller under fotplatta i bakaxel brukar bra ställen att titta på. Inne i verktygslådan om sådan finns eller bakom lådan på motorblocket är ett annat bra ställe att hitta oblekt färgkulör, något som kan vara bra att känna till.

Som exempel, har motorn ställen kvar där den är mörkt blå ska även resten av traktorn ha ställen där den är det. Även det omvända gäller, är det en ljusblå Fordson från 50-52 ska inte resten av traktorn ha delar som plötsligt visar sig vara mörkblåa. Självklart kan traktorn trots detta vara i kanonbra skick för det, men den är inte en renodlad originaltraktor. Hur viktigt detta är för var och en avgör man själv, det viktiga är att man vet om det och tänker på det. Man kan säkert ha lika kul med en väl fungerande "HPD"- "Hop Plockade Delar" Fordson traktor.

 

För att tidsbestämma och få en sannolik idé om traktorns tillverknings år och historia är det första steget att lokalisera serienumret, för att göra det enkelt att hitta serienumret börja med att titta på färgnyansen.

De första Fordson Höglund från 1945 till slutet på 1949 var mörkt blåa nästa på gränsen till turkos blåa på håll såg den nästan svarta ut, från 1950 till 1952 var de ljusare klarblåa. Detta ger en vink om var man hittar serienumret. De allra flesta Fordson Majorerna var mörkblåa och de nästan alla fick serienumret instansat på motorblockets högra sida mellan det främsta avgasröret och främsta insugsröret. De ljusablåa från 1950 till 1952 fick serienumret instansat på flänset mot kopplingshuset stället. Nedan visas var du hittar motorns serienummer. Sambandet med färgen och serienumrets placering gäller inte helt till 100% men nästan. Tidpunkt för flytt av serienummer och byte av färgnyans var inte helt synkroniserat.

mb2.jpg (63955 byte) mb.jpg (96182 byte) ljus.jpg (49128 byte)
OVAN, Min egen Fordson, bilden tagen med dålig kamera  och bilden är inte helt rättvis i färgnyans. Typisk 1945 till 1949. Järn grill, Kingston evapourator förgasasre, halvrund - halvcirkelformad instrumentpanel och det längre luftröret mellan luftfilterburken och cyklonen längtst upp på röret. Lika högt som avgasröret. Den blåa färgnyansen på fotot är något för ljus. I verkligheten är traktorn betydligt mörkare. OVAN Exakt rätt färg mellan 1945 till 1949. Mörkt blå nästan på gränsen till turkos. Nyansen är helt rätt men däremot fel luftburk. Denna luftburk blev standard i Österrike och troligen även i tyskland. Traktorn är en 1949. Det var precis så här de såg ut i sin mörkblåa nyans, riktigt bra foto ur färg perspektiv. OVAN typisk nyare 1950-1952. Ljust blå men ändå mörkare än sin efterträdare Fordson New Major "Blåklocka". utrustad med Zenith förgasare med sin gjutjärnsklump till grenrör och insug, Fyrkantig instrumentbräda, aluminium grill och det betydligt kortare luftröret mellan luftfilterburken och cyklonen som nu sitter betydligt lägre.

Från 1945 till slutet 1949 gäller följande.

Nedan visas var du hittar serienumret på de allra flesta Fordson Major E27n "Höglund"  Notera att dessa Fordson traktorer är mörkblåa vilket inne bär att de är tillverkade mellan 1945 och 1949. I detta fallet finns serienummer mellan främsta avgasröret och främre insug. Alla bilder är klickbara i högre upplösning för att kunna studeras närmare

serieo.jpg (122983 byte) serienr3.jpg (74469 byte) serienr1.jpg (49867 byte)
OVAN: Här hittar du serienummer på de flesta Fordson Major E27N Höglund. Här stanstades serienumret in mellan 1945 till slutet av 1949 OVAN: Mitt motorblock Här syns serienumret instansat OVAN Jag har motornummer 1071020. Motorblocket är från någon gång april-juni av 1948, vilket stämmer med historiken. Traktorn kom till gården i slutet av Augusti 1948.

Från 1950 till 1952 Gäller följande.

Från 1950 fick traktorerna en betydligt ljusare blå färg, dock inte lika ljus som nästa generation Fordson New Major "Blåklocka" fick.
serienr5.jpg (40304 byte)

serienr4.jpg (79163 byte)

serienr2.jpg (133886 byte)

OVAN ljusblå Fordson. Man kan till 90% säkerhet säga att man hittar serienumret på motorflänsen, svepet mot kopplingshuset OVAN Serienumret sitter på svepet mot kopplingshuset OVAN Serienummer 1174277. Detta är alltså en sen1950

OK då har vi hittat VAR serienumret finns nu kan man fastställa motorblockets årtal. Se tabellen nedan.

ÅRTAL

Produktions-nummer Fordson Major E27N "Höglund"
1945  980520 - 993488
1946 993489 - 1018978
1947 1018979 - 1054093
1948 1054094 - 1104656
1949 1104657 - 1138232
1950 1138233 - 1180609
1951 1180610 - 1216574
1952 1216575 - 1216990
Det finns två årtal där uppgifterna skiljer på ett par tre traktorer, beroende på vilken lista  skiljer årtalen. Mellan 47 och 48 skiljer en traktor. Mellan 49 och 50 skiljer tre traktorer, en annan lista visar då att serienumret 1138235 som början på 1950 istället. Felmarginalen på tre traktorer är nog försumbar.

När man nu vet tillverkningsåret för motorn kan man fortsätta med att titta på de detaljer som kan skvallra om ifall något byts ut,  

Kolla följande:
  • Är färgen och tidens patina orörd? Ser bultar och skruvar ut att vara orörda? Självklart har det skruvats och mekats under åren på dem, men detta skvallrar ofta om det påstådda "orörda" originalskicket. Ju mindre mekat och skruvat, skavd färg på bultar och muttrar samt den gamla originalfärgen och patinan är kvar desto större chans att hela traktorn faktiskt har det tillverkningsåret som serienumret på motorblocket visar. En annan sak att titta efter är om traktorn har mycket hemmabygge reparationer eller ser ut att vara ett resultat av så kallad HPD, en förkortning för "Hop Plockade Delar" I många fall är en "HPD" traktor ofta övermålad med ny färg, ibland slarvigt sprutlackad med färgsprut överallt eller penselmålad.
  • Som exempel är aluminiumfläkt, fyrkantig instrumentpanel, aluminiumgrill, ljusblå nyans och Zenith förgasare helt fel och fullkomligt galet på en påstådd Fordson från 1946 som jag exempelvis en gång råkade ut för.

När du konstaterat detta följ listan som följer med de 10 första enkla snabb punkterna för ytterligare identifiering.

1 Tankens kranarmatur och kranarna.

Denna tank armatur fanns i tre utföranden, eller rättare sagt två utföranden där det andra utförandet så småningom fick andra bränslekranar. De allra första fick en kranarmatur helt i metall. Sedan kom glasskålen och 95% av alla Fordson har den glas skålen. De raka Tank kranarna ändrades runt 1949 och därefter armaturen fick en rund kran istället.

tappkran_gammal.jpg (23067 byte)

krannyare.jpg (54447 byte)

kran_ny.jpg (18961 byte)
OVAN: De allra första Fordson Major från 1945 fick denna typ av bränslekran. Mycket ovanlig. OVAN I princip alla Fordson Major Höglund fick denna kranarmatur. Senare runt 49-50 byttes kranarnas design ut Den raka kranen ersattes av en rund. OVAN. Kranen till vänster är den äldre modellen. Kranen till höger är den nya som kom i slutet av 1949

2 Grillen. Svetsat järn eller helgjuten aluminium.

De första Fordson major från 45 till någonstans i slutet av 49 utrustades med en grill tillverkad av järn. Senare från 50 till 52 fick en grill i aluminium. Fordson traktorerna fick på senare tid även en annan form av kylarjalusi som kunde regleras från förarplats.

grill_jrn.jpg (28453 byte)

grill_alu.jpg (18184 byte)

OVAN Den gamla grillen, ribbor i järn svetsade på grillens ram. I detta utförande hade traktorn vanlig kylargardin. OVAN Den nyare aluminiumgrillen. Helt gjuten i ett stycke. Dessutom utrustades senare traktorer även med ett jalusi typ stående persienn som kunde manövreras med en spak från förarplatsen för att reglera motortempen istället för kylar gardin.

3 Kylfläkten. Nitad fyrbladig stålfläkt i flera delar eller helgjuten sexbladig i aluminium

Från de allra första Fordson Major till någon gång under 1949 användes en fyrbladig fläkt i järn som nitats ihop, senare kom en sex bladig fläkt helt gjuten i aluminium. Aluminiumfläkten

flakt5b.jpg (26582 byte)

OVAN Den gamla fläkten i stål, nitad på centreringbrickan. OVAN Den gamla hopnitade fyrbladiga plåtfläkten från bild i vekstadsmaualen. Denna fläkten räcker gott under normala förhållanden en varm sommardag och sliter mindre på pumpaxelns lager.

OVAN: Den nyare sex bladiga helgjutna aluminiumfläkten som användes på senare Fordson Major. Denna fläkt går tyngre och sliter lite hårdare på pumpaxeln och dess lager men ger betydligt bättre luftflöde. Om högre luftflöde behövdes kan diskuteras, möjligen en varm hård dag i USA på prärien eller i Australien där det kunde bli 50 grader varmt men i Sverige var denna fläkt lite "overkill"

Fläktremmen ska spännas betydligt hårdare och rekommenderas att användas endast om generator finns eftersom remspänningen kan justeras hårdare då.

 Bilden är suddig, ber om ursäkt för detta


4 Instrumentbrädan. Halvcirkel formad eller fyrkantig låda

Från början fick de Fordson Major som utrustades med el system en halvcirkelformad instrumentpanel samt att systemets laddrelä monterades till under vänster om styr ställaget. Senare runt 49-50 utrustades Fordson med en fyrkantig instrumentbräda och i samband med detta flyttades även laddreläet in inuti instrumentbrädan.

rel2.jpg (54619 byte)

OVAN Reläets placering i gamla utförandet från 45 till ca 49 Till vänster om rattstången som syns i bakgrunden. 

En annan bild syns nedan

OVAN: Instrumentpanelen konsoll i form av en tom konsol på bilden. Denna typ monterades från start 1945 fram till någon gång under 1949 då den byttes till den nya fyrkantiga modellen. Laddrelä monterades externt (se bild bredvid till vänster) till denna instrumentpanel.  OVAN: Den senare nyare instrumentbrädan innehåller även laddreläet på de senaste Fordson majorerna. På den undre bilden syns laddreläet tydligt inuti.
NEDAN: En annan vy från förarplatsen. Från början satt reläet nedtill till vänster. Även den halvrunda instrumentbrädan syns. Ratten är bytt till en nyare, det ska egentligen sitta en backelitratt på 1948 års traktorer

forarplats.jpg (120711 byte)


5 Lucas tändmagnet. GJ4 eller RF4

På de allra första Fordson Major E27N monterades den äldre versionen av tändmagneten GJ4 men redan någon gång under 46 levererades traktorerna enbart med den nyare Lucas RF4 Traktorer med den äldre GJ4 magneten är mycket ovanliga.

Den vanliga RF4 Lucas magneten

rfmag.jpg (36608 byte)
OVAN Det vanliga fördelar locket till RF magneten. Här går kablarna ut på gaveln istället. OVAN En helt vanlig Lucas RF4 magnet. Sitter nog på 90% av alla Fordson Major Höglund. Här utan fördelarlock.

Den ovanliga GJ4 Lucas magneten

lucasgj4.jpg (9025 byte)
OVAN: Den mycket ovanliga GJ4 Magneten. Regulatorarmen ser lite annorlunda ut mot den vanligare RF4 magneten den sticker ut från ett spår istället för som på RF4 där den sitter på en axel som sticker ut. På denna GJ4 magnet typ är det brytarspetsarna som roterar istället för axeln till motsats mot RF4 OVAN Det snabbaste enklaste för en identifiering av magneten är att titta på fördelarlocket. Det är runt och kablarna går ut på sidorna av locket. OVAN Den mycket ovanliga GJ4 magneten på en av de första Fordson Major Höglund. OVAN Lucas GJ4 Har du en sådan här som dessutom fungerar så har du en fin raritet till din Fordson.

6 Bränslesystemet. Kingston eller Zenith

Från början satt ett Kingston system på Fordson Major E27N Höglund. Senare någon gång i slutet av 49 ersattes detta system av Zenith system. Detta system kunde även eftermonteras på äldre traktorer.

OVAN Helt tidstypiskt Kingston. Monterades mellan 45 t.o.m. 49. Ett helt integrerat system. OVAN Det senare Zenith systemet. I princip en stor järnklump till insug/avgas och en vanlig förgasare ovanpå allt. Kom runt slutet 49 och monterades till de sista 52. Systemet kunde även beställas och eftermonteras på äldre traktorer.

7 Kingston Flottörskål, gjutjärn eller aluminium

Under tiden Kingston bränslesystem monterades förekom två olika flottörskålar, de är nästan identiska till det yttre men gjutjärns skålen som kom först hade något tjockare gods och något rundare form i kanterna.

flotthus_alu.jpg (52872 byte)
OVAN: Flottörhus i aluminium, satt på de flesta Kingston systemen men inte från början. OVAN: På det senare Kingston systemet t.o.m. någon gång under till 49 var i aluminium. Nackdelen är att de lätt deformerar sig.

flotthus_gj.jpg (60233 byte)
OVAN: Det äldre flottörhuset till Kingston. Monterades från 1945 och framåt. Osäker på tidpunkt för bytet till aluminium men det bör ha varit någon gång 1947. Notera de betydligt rundare kanterna. Raka fina väggar som inte är deformerade. Generellt var detta flottörhus bättre om det inte har sprickor i godset. OVAN: Flottörhuset i gjutjärn monterades från start 1945. Betydligt tjockare gods och ingen deformering, men kan innehålla sprickor.

8 Bromsbackarna. Före eller efter 1948.

Bromsbackarna ändrades till en kraftigare typ, men passar i de äldre bromstrummorna (Se sidan här Bromssystem) Dessa senare backar var samma som användes på den nya "Fordson New Major Blåklockan"

OVAN: Bromsbacken till vänster är det äldre utförandet, och den till höger är det nya som kom från 1948 som även monteras på den nya Fordson traktorn som skulle komma.

9 Ratt. Minst tre olika utföranden förekom

  • Från början monterades en tre ekrar helgjuten ratt beklädd i backelit, det förekom även en fyrekrad ratt som även den i backelit. Man fick problem med backelit beklädnaden över ratten och senare kom en ratt helgjuten i metall. denna ratt monterades från någon gång i slutet av 48, men blev hett eftertraktade på skrotarna och den sitter på väldigt många Fordson Majorer idag.

...BILDER PÅ RATT DESIGN KOMMER...


10 De sista runt 50 - 52 fick kortare rör mellan cyklonen och luftfiltret.

De sista Fordson Major traktorerna utrustades med ett kortare luftinsugsrör mellan cyklonen luftrenarburken. Från början 1945 var satt cyklonen lika högt som avgasröret.

luftror_lang.jpg (257475 byte) kortluft.jpg (104206 byte)
OVAN: Det längre röret som de flesta hade fram till någon gång på slutet av 1949. På bilden 1948 års modell Fordson Major OVAN: Det kortare luftröret mellan cyklon burken till luftrenaren 50 - 52. på bilden 1952 års modell

Det förekommer även flera mer svårupptäckta uppdateringar

  • Byte från kullager till rulllager i varv regulatorn. även axeln inne i regulatorn fanns både i delbar version och senare en helgjuten version.

  • En fjäder till startveven infördes på senare modeller. Fjädern hade till uppgift att skjuta ut startveven när motorn startat.

  • Krondrevet i transmissionen var från början tvådelat, men ersattes någon gång i slutet av 46 eller början av 47 till ett drev gjutet i ett stycke OBS krondrev och pinjong drev går INTE att byta tvärs över utan måste följas åt.

  • Tändkabel anslutningarna byttes så småningom till riktiga tändhattar.

...Och det finns säkert flera som jag missat...

DENNA SIDA KOMMER UPPDATERAS MED MER BILD OCH TEXT